در این بخش از کتاب آیین نامه به مباحث مرتبط با خط کشی راه ها در آییننامه خودروسواری پرداخته شده است. هدف اصلی این بخش، ارائه تمامی مطالب مهم مرتبط با آزمون آییننامه خودروسواری – پایه 3 است. مطالب به دستهبندیهای مختلفی برای یادگیری آسانتر درباره خط کشی ها تقسیم شدهاند.
در این بخش چه می آموزید ؟
- تعریف خط کشی
- خط صولی ممتد
- خط مقطع یا بریده بریده
- خط ممتد و مقطع ترکیبی
- خطوط هاشور
- خطوط زیگزاگ
- خطوط پارک
- خط کشی عرضی
- خط کشی عبور پیاده
- خط ممتد ایست
- خطوط توقف منقطع
- خطوط شطرنجی
- فلشها
- خطو ط اضطرار
تعریف
خطکشی راههای برای منظم نمودن حرکت وسایل نقلیه، آگاه ساختن، اخطار و هدایت استفاده کنندگان از شبکه معابر انجام میشود و به دو صورت خطکشی طولی و عرضی در سطح راه تقسیم میشود. خطوط طولی در امتداد طول راه کشیده میشوند و مهمترین آنها خط ممتد، خط ممتد دوبله، خط مقطع یا بریده بریده، خط مقطع و ممتد ترکیبی، خطوط هاشور، خط زیگزاگ و خطوط میباشد.
خط طولی ممتد
رانندگان وسایل نقلیه نباید به هیچوجه از روی این خطوط عبور نمایند. این خطوط معمولاً در حاشیه راهها و در وسط راههای دو طرفه به کار میروند. گاهی دو خط ممتد در کنار هم کشیده میشوند که به معنای تأکید بیشتر است.

خط مقطع یا بریده بریده
از خط کشی مقطع برای تفکیک گذرگاه ها برای هدایت وسایل نقلیه استفاده میشود. عمل سبقت، گردش، تغییر خط حرکت و دور زدن از روی این خطوط (با رعایت احتیاط) بدون اشکال میباشد.

خط ممتد و مقطع ترکیبی
رانندگانی که در سمت خط پر (ممتد) قرار دارند، حق عبور از روی آن را ندارند اما رانندگانی که در سمت خط مقطع هستند میتوانند از روی آن عبور کنند.

خطوط هاشور
خطوط هاشور (همانند آنچه در شکل زیر نشان داده شده است)، نشان دهنده وجود موانع در راهها میباشند و باید به نحوی کشیده شوند که ترافیک را از کنار مانع عبور دهند.

خطوط زیگزاگ
رنگ این خطوط زرد و بهصورت زیگزاگ در حاشیه راههای متصل به پیادهرو کشیده میشود و عبور کردن و ایستادن روی آنها ممنوع است.

خطوط پارک
سه نوع خطوط پارک برای توقف وسایل نقلیه در جداول کنار خیابان وجود دارد که عبارتاند از افقی، مورب و عمودی. نمایی از این خطوط در شکل نشان داده شده است.
الف : خطوط پارک افقی

ب : خطوط پارک مورب

پ : خطوط پارک عمودی

خط کشی عرضی
به خطکشی هایی که در عرض شبکه راهها طراحی میگردند، خطوط عرضی میگویند. مهمترین آنها عبارتاند از:
الف : خطکشی عابر پیاده
ب : خط ممتد ایست
پ : خطوط توقف منقطع
خط کشی عبور پیاده
خطوط عابر پیاده در ورودی تقاطع یا در محلی معین از راهها برای استفاده عابر پیاده و عبور از عرض راه کشیده میشود.

خط ممتد ایست
رانندگان باید قبل از خط ممتد ایست که معمولاً در تقاطعها کشیده میشود توقف کامل نمایند.

خطوط توقف منقطع
رانندگان با مشاهده این خطوط باید از سرعت خود کاسته و با رعایت احتیاط و حق تقدم عبور وارد راه اصلی شوند. در صورت لزوم رانندگان باید توقف کامل نمایند.

خطوط شطرنجی
این خطوط به شکل شطرنجی و معمولاً به رنگ زرد و سیاه در تقاطعها ترسیم میشوند و کاربرد آنها مربوط به زمانی است که تراکم خودروها در یک تقاطع زیاد بوده و امکان تخلیه وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی عبور از روی این خطوط ممنوع است و رانندگان موظفاند قبا از خطوط شطرنجی متوقف و مسیر حرکت خودروهای دیگر را باز نگه دارند

فلشها
از فلش های جهت نما بر روی سطح راه ها برای راهنمایی رانندگان استفاده میشود و تبعیت از آن ها الزامی است. بهعنوان مثال، فلش تکی در خط عبور پایینی در شکل روبرو به رانندگان هشدار میدهد که صرفاً در صورت انجام گردش به چپ در جلوتر در آن خط عبور قرار گیرند

خطو ط اضطرار
حرکت کردن از روی خطوط هاشور در حاشیه راه ها که معمولاً در کناره شبکه معابر، آزادراه ها، بزرگراه ها و تونل ها کشیده میشوند و مخصوص عبور اضطراری وسایل نقلیه امدادی میباشد ممنوع است.
